Αυτή η ενότητα περιέχει σύντομες και σημαντικές ενημερώσεις που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση. Το περιεχόμενο συλλέγεται μέσω ανοιχτών πηγών, διασταυρώνεται και στη συνέχεια αναδημοσιεύεται εδώ. Όλο το περιεχόμενο επιλέγεται από την Ομάδα του Παρατηρητηρίου Πράσινης Μετάβασης.
Πηγή:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγή:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Στην κατάταξη του 2024, χώρες όπως η Εσθονία είχαν καλές επιδόσεις λόγω της μείωσης των εκπομπών και της αυξημένης χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ η Σουηδία, η Δανία και η Νορβηγία προηγούνται σταθερά για τις ισχυρές πολιτικές τους για το κλίμα.
Ωστόσο, μεγάλες εταιρείες ρύπων όπως η Κίνα και η Ινδία επικρίθηκαν για ανεπαρκή πρόοδο. Το CCPI χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς για να καταστήσει τις χώρες υπεύθυνες για τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα και να ενθαρρύνει ισχυρότερη παγκόσμια δράση.
Πηγές:
Πηγή:
Τα βασικά αποτελέσματα μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
• Την παγκόσμια περιβαλλοντική επίδοση που την πρωτιά καταλαμβάνει η Εσθονία
• Την κλιματική αλλαγή όπου οι χώρες αδυνατούν να πετύχουν τους στόχους και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την συμφωνία των Παρισίων. Παρά την αύξουσα τάση στην χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας οι εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων αυξάνονται. Από αυτό προκύπτει ότι μόλις 5 χώρες φαίνεται να μπορέσουν να επιτύχουν τον στόχο για μηδενικούς ρύπους το 2050.
• Η απώλεια της βιοποικιλότητας καθώς και συνολικά του οικοσυστήματος απαιτεί περισσότερη προσοχή από τις χώρες καθώς οι απόλειες συνεχίζονται.
• Η οικονομική αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών για την εφαρμογή ισορροπημένων πολιτικών είναι σημαντική για ρην βιώσημη ανάπτυξη,
Ο Δείκτης EPI 2024 προσφέρει σημαντικά δεδομένα και πληροφορίες προς τις αρμόδιες αρχές που είναι υπεύθυνες για χάραξη των περιβαλλοντικών πολιτικών.
Πηγή:
Τα βασικά σημεία περιλαμβάνουν:
Μειώσεις εκπομπών: Μέχρι το 2050, οι εκπομπές βασικών ρύπων αναμένεται να μειωθούν έως και 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020.
Δικαίωμα αποζημίωσης: Για πρώτη φορά, η νομοθεσία της ΕΕ θα επιτρέπει στους ανθρώπους να ζητούν αποζημίωση για βλάβες στην υγεία που προκαλούνται από παράνομη ρύπανση.
Αυστηρότεροι κανόνες: Η οδηγία θα καλύπτει περισσότερες πηγές εκπομπών, θα εξορθολογίσει τις διαδικασίες αδειοδότησης, θα επιβάλει αυστηρότερα όρια εκπομπών, θα μειώσει το διοικητικό κόστος και θα επιβάλει αυστηρότερες κυρώσεις για παραβιάσεις.
Νέοι τομείς που καλύπτονται: Η εξόρυξη μετάλλων και η μεγάλης κλίμακας κατασκευή μπαταριών περιλαμβάνονται πλέον, βελτιώνοντας τον έλεγχο της ρύπανσης και την εμπιστοσύνη των επενδύσεων.
Διευρυμένη Κάλυψη Φάρμας: Οι εντατικές χοιροτροφικές και πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (εξαιρουμένων των βιολογικών χοιροτροφείων) θα έχουν νέους κανόνες αδειοδότησης και λειτουργίας για τη μείωση της αζωτούχου ρύπανσης.
Κυκλική οικονομία και καινοτομία: Ο νόμος υποστηρίζει την υιοθέτηση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για τη διαχείριση των απορριμμάτων και προωθεί την αποδοτικότητα των πόρων και τις λιγότερο τοξικές βιομηχανικές διεργασίες.
Βιομηχανική καινοτομία: Οι ευέλικτοι κανόνες αδειοδότησης θα βοηθήσουν τους βιομηχανικούς πρωτοπόρους να δοκιμάσουν προηγμένες μεθόδους ελέγχου της ρύπανσης.
Ένα νέο Κέντρο Καινοτομίας για Βιομηχανικό Μετασχηματισμό και Εκπομπές (INCITE) θα παρέχει πληροφορίες για καινοτόμες τεχνολογίες. Τα κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους 22 μήνες για να εφαρμόσουν το αναθεωρημένο IED, με τα δεδομένα να υποβάλλονται στη νέα πύλη Industrial Emissions Gateway από το 2028. Αυτή η οδηγία επηρεάζει περίπου 75.000 μεγάλες εγκαταστάσεις και αγροκτήματα στην ΕΕ, απαιτώντας συμμόρφωση με συγκεκριμένα περιβαλλοντικά πρότυπα και βέλτιστες πρακτικές.
Πηγή:
Ο Δείκτης Περιβαλλοντικής Απόδοσης (EPI) κατατάσσει την Εσθονία πρώτη για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο Δείκτης Περιβαλλοντικών Αγορών FTSE παρακολουθεί τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες, βοηθώντας στις επενδυτικές αποφάσεις.
Πέραν των πιο πάνω θετικών στοιχείων η συνολική εικόνα προόδου φαίνεται να έχει επιβραδύνει. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των πράσινων πολιτικών προκύπτει κυρίως από τις αυξημένες τιμές ενέργειας και τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Αντίθετα, το Ιράν, η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις λόγω υψηλών εκπομπών, εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και ανεπαρκών κλιματικών πολιτικών. Το Ιράν δυσκολεύεται με τις υψηλές εκπομπές και τη χαμηλή χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Σαουδική Αραβία εξαρτάται από το πετρέλαιο και έχει ελάχιστες δράσεις για το κλίμα, ενώ το Καζακστάν έχει υψηλή ένταση άνθρακα και ανεπαρκείς κλιματικές πολιτικές.
Για λεπτομερείς κατατάξεις και περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στην έκθεση CCPI 2024.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
- The Guardian
Πηγή:
- UNEP Report 2023
Πηγή:
- Reuters
Πηγή:
Η σύνδεση της κλιματικής αλλαγής και των συγκρούσεων είναι εμφανής, με 14 χώρες να βιώνουν επί του παρόντος ένοπλη βία, συμπεριλαμβανομένων της Υεμένης, του Αφγανιστάν, του Σουδάν και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Αυτές οι χώρες αγωνίζονται να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή λόγω εσωτερικών διχασμών ή συνεχιζόμενης βίας. Η κλιματική αλλαγή μπορεί επίσης να πυροδοτήσει τις υπάρχουσες εντάσεις σχετικά με την πρόσβαση σε λιγότερες ανάγκες, καθιστώντας τις πιο ευάλωτες. Η κλιμακούμενη βία στη Λωρίδα της Γάζας έχει κάνει τον πληθυσμό της πιο ευάλωτο από ποτέ. Οι κυματιστικές επιπτώσεις των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά σε ζητήματα γης και πόρους. Η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού (ICRC) διαπίστωσε ότι οι κυματισμοί των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά στις περιοχές του Σαχέλ και της λίμνης Τσαντ. Η αστάθεια στην περιοχή οδήγησε τους βοσκούς και τους αγρότες να εγκατασταθούν σε περιοχές με ένοπλη βία, ανταγωνιζόμενοι τους ντόπιους για χώρο και πόρους. Οι αρχές που συνήθως βοηθούν στην επίλυση διαφορών έχουν αποσυρθεί από ορισμένες περιοχές λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, οδηγώντας σε συγκρούσεις. Ως αποτέλεσμα, ένοπλες ομάδες επιβαρύνουν ολοένα και περισσότερο τη βία.
Η Σομαλία, μια από τις πιο ευάλωτες στο κλίμα χώρες στον κόσμο, αντιμετωπίζει δεκαετίες συγκρούσεων και σοβαρές ξηρασίες, με αποτέλεσμα να εκτοπιστούν περισσότεροι από 3,8 εκατομμύρια άνθρωποι. Τα ζητήματα γης και οι διαμάχες έχουν επιδεινώσει τις εντάσεις, με την κατοχή γης να επικρατεί στη Νότια-Κεντρική Σομαλία. Οι οπλισμένες συγκρούσεις και η κλιματική αλλαγή είναι οι κύριοι μοχλοί για την επισιτιστική ανασφάλεια, με τις συγκρούσεις να έχουν δραστικές δευτερογενείς επιπτώσεις, ειδικά όταν οι εμπλεκόμενες χώρες είναι βασικοί παραγωγοί ή εξαγωγείς βασικών αγαθών. Οι ένοπλες συγκρούσεις μπορούν επίσης να προκαλέσουν όλεθρο στο φυσικό περιβάλλον μιας χώρας, με πάνω από το 80% των συγκρούσεων να λαμβάνουν χώρα σε εστίες βιοποικιλότητας. Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος πυροδοτεί έναν φαύλο κύκλο, συμβάλλοντας στην κλιματική αλλαγή και μειώνοντας την ικανότητα προσαρμογής του πληθυσμού. Η Γάζα, όπου ζουν 2,2 εκατομμύρια άνθρωποι, αντιμετωπίζει τρομερή έλλειψη υποδομών και υγιεινής, αύξηση της θερμοκρασίας, μείωση των βροχοπτώσεων, άνοδο της στάθμης της θάλασσας και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα. Τα Παλαιστινιακά Εδάφη είναι μεταξύ των 25 περιοχών που είναι πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή, χωρίς κανένα μέρος να ξεφύγει από την κατάσταση.
Η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή απαιτεί σημαντική κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική αναμόρφωση, με τις χώρες που κατατάσσονται στη χαμηλότερη θέση να είναι οι πιο ευάλωτες και λιγότερο προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τους στρεσογόνους παράγοντες. Οι συγκρούσεις μπορεί να οδηγήσουν στην καταστροφή βασικών υπηρεσιών όπως το νερό, το σχολείο και τα κέντρα υγείας, επηρεάζοντας την οικονομία και την κοινωνική συνοχή. Η Διεθνής Επιτροπή για την Ανθεκτικότητα (ICRC) υπογραμμίζει ένα χάσμα στη χρηματοδότηση της δράσης για το κλίμα μεταξύ σταθερών και εύθραυστων χωρών, με πολλές να παραμελούνται οικονομικά λόγω συγκρούσεων. Ακόμη και σταθερές χώρες όπως η Γαλλία και η Ελβετία αγωνίζονται να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα. Η ΔΕΕΣ εργάζεται για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Γάζας και την οικοδόμηση ανθεκτικότητας τόσο σε συγκρούσεις όσο και σε κρίσεις της κλιματικής αλλαγής. Ο οργανισμός εργάζεται για να διασφαλίσει ότι τα σημεία ύδρευσης θα συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και αν επηρεαστεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
- France 24
Πηγή:
Έξι εβδομάδες πριν από τις κλιματικές συνομιλίες COP28, διαπραγματευτές από την Αφρική και την Ινδία παρουσίασαν χωριστά σχέδια για να παροτρύνουν τις ανεπτυγμένες χώρες να κάνουν πιο σημαντικά βήματα για την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.
Η Αφρικανική Ομάδα διαπραγματευτών καλεί τα πλούσια έθνη να σταματήσουν την έγκριση νέων έργων παραγωγής ορυκτών καυσίμων έως το 2030. Εν τω μεταξύ, η Ινδία υποστηρίζει αυτές τις χώρες όχι μόνο να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές αλλά και να απομακρύνουν ενεργά τον άνθρακα από την ατμόσφαιρα με 2050.
Αυτές οι προτάσεις ευθυγραμμίζονται με την αρχή των "κοινών αλλά διαφοροποιημένων ευθυνών" στις συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα, όπου τα πλουσιότερα έθνη, κυρίως υπεύθυνα για την κλιματική αλλαγή, θα πρέπει να πρωτοστατήσουν στην αντιμετώπισή της. Ωστόσο, πλούσια κράτη όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση εστιάζουν σε παγκόσμιους στόχους, όπως ο τριπλασιασμός της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 και η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων παγκοσμίως πολύ πριν από το 2050.
Παρά ορισμένους περιορισμούς για την υποστήριξη έργων ορυκτών καυσίμων στο εξωτερικό, μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστραλία και η Νορβηγία συνεχίζουν να εγκρίνουν την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου χωρίς να ορίζουν ημερομηνίες λήξης. Η Αφρικανική Ομάδα Διαπραγματευτών ζήτησε «διαφοροποιημένες διαδρομές», δίνοντας έμφαση στη διακοπή της εξερεύνησης ορυκτών καυσίμων στις ανεπτυγμένες χώρες πολύ πριν από το 2030, δίνοντας παράλληλα στις αναπτυσσόμενες χώρες την ευκαιρία να καλύψουν βραχυπρόθεσμα το παγκόσμιο χάσμα εφοδιασμού.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μια έκθεση του ΟΗΕ του 2021 έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς περί κενού εφοδιασμού ορυκτών καυσίμων, αποκαλύπτοντας ότι οι κυβερνήσεις παγκοσμίως σχεδιάζουν να παράγουν υπερδιπλάσια ποσότητα ορυκτών καυσίμων το 2030 από ό,τι είναι συμβατό με τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αυξημένης παραγωγής προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και η Ινδία. Η Δανία και η Κόστα Ρίκα έχουν σχηματίσει τη Συμμαχία Beyond Oil and Gas, δεσμευόμενη να σταματήσουν την παραγωγή αυτών των ορυκτών καυσίμων. Ο Αφρικανός αγωνιστής για το κλίμα Thuli Makama τάσσεται κατά της έγκρισης νέων έργων εξόρυξης ορυκτών καυσίμων στην Αφρική ή αλλού, τονίζοντας ότι αυτά τα έργα εμποδίζουν την ανάπτυξη στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της πράσινης οικονομίας στην ήπειρο, ενώ ωφελούν πρωτίστως τις εταιρείες πλούσιων χωρών.
Η Αφρικανική Ομάδα καλεί επίσης τα πλούσια έθνη να παράσχουν περισσότερη οικονομική υποστήριξη στις αναπτυσσόμενες χώρες για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, την προσαρμογή και την αντιμετώπιση απωλειών και ζημιών. Προτείνουν 200-400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για απώλειες και ζημιές και επιπλέον 400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή έως το 2030, επιπλέον της χρηματοδότησης για τη μείωση των εκπομπών.
Η υποβολή της Ινδίας στον απολογισμό του ΟΗΕ υποδηλώνει ότι οι ανεπτυγμένες χώρες θα πρέπει να φτάσουν σε καθαρές αρνητικές εκπομπές έως το 2050, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της επίτευξης παγκόσμιων καθαρών μηδενικών εκπομπών. Αυτή η πρόταση υποστηρίζεται από ειδικούς που υποστηρίζουν ότι οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν εξαντλήσει τον προϋπολογισμό τους για άνθρακα και η επίτευξη στόχων 1,5°C δεν θα πρέπει να βαρύνει τον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Αντόνιο Γκουτέρες, ο επικεφαλής του ΟΗΕ, είχε προηγουμένως ζητήσει τα ανεπτυγμένα έθνη να φτάσουν στο μηδέν έως το 2040, αλλά η πρότασή του έλαβε περιορισμένη προσοχή τόσο από τις ανεπτυγμένες όσο και από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σημαντικά ως προς την στήριξη της αειφορίας και βιωσιμότητας του εδάφους της. Στις 5 Ιουλίου 2023 η Ευρωπαϊκή Κομισιόν υιοθέτησε ένα πακέτο μέτρων όσο αφορά την βιωσιμότητα και υγεία των εδάφων της, με στόχο την αύξηση της ανθεκτικότητα των Ευρωπαϊκών συστημάτων τροφίμων και γεωργίας. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης υιοθετήθηκε νομοθεσία όσο αφορά την υγεία του εδάφους. Η εξής νομοθεσία προσφέρει ένα εναρμονισμένο ορισμό της υγείας του εδάφους, αλλά και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο παρακολούθησης και προώθησης της βιώσιμης διαχείρισης του εδάφους και της αποκατάστασης μολυσμένων τοποθεσιών. Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Κομισιόν 60-70% των εδάφων της παραμένουν νοσηρά, ενώ δισεκατομμύρια τόνοι εδάφους ξεπλένονται κάθε χρόνο λόγω της διάβρωσης, επιφέροντας εκτιμούμενα κόστη άνω των 50 δισεκατομμυρίων κάθε χρόνο. Η Ευρωπαϊκή ένωση έθεσε ως στόχο να αποκτήσει υγιή εδάφη μέχρι και το 2050, τα οποία θα επιφέρουν τόσο περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα αλλά και θα παρέχουν πρόσθετες ευκαιρίες εισοδήματος στο τομέα της γεωργίας και της διαχείρισης γης.
Sources:
Μια σύνοδος κορυφής που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της φτώχειας ολοκληρώθηκε χωρίς να επιτευχθεί συμφωνία για την εφαρμογή φόρου στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Στη διήμερη συγκέντρωση, που φιλοξένησε ο Γάλλος Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, συμμετείχαν παγκόσμιοι ηγέτες και οικονομικοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων από τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Βραζιλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Συγκέντρωση επικεντρώθηκε στη δημιουργία ενός νέου παγκόσμιου συμφώνου χρηματοδότησης. Ενώ η ιδέα ενός παγκόσμιου φόρου στις εκπομπές από τη ναυτιλία έχει κερδίσει υποστήριξη και θα μπορούσε να υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τον Ιούλιο, ο Μακρόν πρότεινε ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν ήταν υπέρ της πρότασης. Ο φόρος θα δημιουργήσει κεφάλαια για να βοηθήσει τις αναπτυσσόμενες χώρες στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αν και δεν ελήφθησαν επίσημες αποφάσεις στη σύνοδο κορυφής, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διέθεσε περιουσιακά στοιχεία αξίας 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ευάλωτες χώρες και συζητήθηκε η ελάφρυνση του χρέους για τα φτωχά έθνη. Ωστόσο, οι προτάσεις για φόρους στη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές έλαβαν περιορισμένη υποστήριξη από τα πλούσια κράτη.
Πηγή:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγή:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Στην κατάταξη του 2024, χώρες όπως η Εσθονία είχαν καλές επιδόσεις λόγω της μείωσης των εκπομπών και της αυξημένης χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ η Σουηδία, η Δανία και η Νορβηγία προηγούνται σταθερά για τις ισχυρές πολιτικές τους για το κλίμα.
Ωστόσο, μεγάλες εταιρείες ρύπων όπως η Κίνα και η Ινδία επικρίθηκαν για ανεπαρκή πρόοδο. Το CCPI χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς για να καταστήσει τις χώρες υπεύθυνες για τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα και να ενθαρρύνει ισχυρότερη παγκόσμια δράση.
Πηγές:
Πηγή:
Τα βασικά αποτελέσματα μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
• Την παγκόσμια περιβαλλοντική επίδοση που την πρωτιά καταλαμβάνει η Εσθονία
• Την κλιματική αλλαγή όπου οι χώρες αδυνατούν να πετύχουν τους στόχους και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την συμφωνία των Παρισίων. Παρά την αύξουσα τάση στην χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας οι εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων αυξάνονται. Από αυτό προκύπτει ότι μόλις 5 χώρες φαίνεται να μπορέσουν να επιτύχουν τον στόχο για μηδενικούς ρύπους το 2050.
• Η απώλεια της βιοποικιλότητας καθώς και συνολικά του οικοσυστήματος απαιτεί περισσότερη προσοχή από τις χώρες καθώς οι απόλειες συνεχίζονται.
• Η οικονομική αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών για την εφαρμογή ισορροπημένων πολιτικών είναι σημαντική για ρην βιώσημη ανάπτυξη,
Ο Δείκτης EPI 2024 προσφέρει σημαντικά δεδομένα και πληροφορίες προς τις αρμόδιες αρχές που είναι υπεύθυνες για χάραξη των περιβαλλοντικών πολιτικών.
Πηγή:
Τα βασικά σημεία περιλαμβάνουν:
Μειώσεις εκπομπών: Μέχρι το 2050, οι εκπομπές βασικών ρύπων αναμένεται να μειωθούν έως και 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020.
Δικαίωμα αποζημίωσης: Για πρώτη φορά, η νομοθεσία της ΕΕ θα επιτρέπει στους ανθρώπους να ζητούν αποζημίωση για βλάβες στην υγεία που προκαλούνται από παράνομη ρύπανση.
Αυστηρότεροι κανόνες: Η οδηγία θα καλύπτει περισσότερες πηγές εκπομπών, θα εξορθολογίσει τις διαδικασίες αδειοδότησης, θα επιβάλει αυστηρότερα όρια εκπομπών, θα μειώσει το διοικητικό κόστος και θα επιβάλει αυστηρότερες κυρώσεις για παραβιάσεις.
Νέοι τομείς που καλύπτονται: Η εξόρυξη μετάλλων και η μεγάλης κλίμακας κατασκευή μπαταριών περιλαμβάνονται πλέον, βελτιώνοντας τον έλεγχο της ρύπανσης και την εμπιστοσύνη των επενδύσεων.
Διευρυμένη Κάλυψη Φάρμας: Οι εντατικές χοιροτροφικές και πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (εξαιρουμένων των βιολογικών χοιροτροφείων) θα έχουν νέους κανόνες αδειοδότησης και λειτουργίας για τη μείωση της αζωτούχου ρύπανσης.
Κυκλική οικονομία και καινοτομία: Ο νόμος υποστηρίζει την υιοθέτηση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για τη διαχείριση των απορριμμάτων και προωθεί την αποδοτικότητα των πόρων και τις λιγότερο τοξικές βιομηχανικές διεργασίες.
Βιομηχανική καινοτομία: Οι ευέλικτοι κανόνες αδειοδότησης θα βοηθήσουν τους βιομηχανικούς πρωτοπόρους να δοκιμάσουν προηγμένες μεθόδους ελέγχου της ρύπανσης.
Ένα νέο Κέντρο Καινοτομίας για Βιομηχανικό Μετασχηματισμό και Εκπομπές (INCITE) θα παρέχει πληροφορίες για καινοτόμες τεχνολογίες. Τα κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους 22 μήνες για να εφαρμόσουν το αναθεωρημένο IED, με τα δεδομένα να υποβάλλονται στη νέα πύλη Industrial Emissions Gateway από το 2028. Αυτή η οδηγία επηρεάζει περίπου 75.000 μεγάλες εγκαταστάσεις και αγροκτήματα στην ΕΕ, απαιτώντας συμμόρφωση με συγκεκριμένα περιβαλλοντικά πρότυπα και βέλτιστες πρακτικές.
Πηγή:
Ο Δείκτης Περιβαλλοντικής Απόδοσης (EPI) κατατάσσει την Εσθονία πρώτη για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο Δείκτης Περιβαλλοντικών Αγορών FTSE παρακολουθεί τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες, βοηθώντας στις επενδυτικές αποφάσεις.
Πέραν των πιο πάνω θετικών στοιχείων η συνολική εικόνα προόδου φαίνεται να έχει επιβραδύνει. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των πράσινων πολιτικών προκύπτει κυρίως από τις αυξημένες τιμές ενέργειας και τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Αντίθετα, το Ιράν, η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις λόγω υψηλών εκπομπών, εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και ανεπαρκών κλιματικών πολιτικών. Το Ιράν δυσκολεύεται με τις υψηλές εκπομπές και τη χαμηλή χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Σαουδική Αραβία εξαρτάται από το πετρέλαιο και έχει ελάχιστες δράσεις για το κλίμα, ενώ το Καζακστάν έχει υψηλή ένταση άνθρακα και ανεπαρκείς κλιματικές πολιτικές.
Για λεπτομερείς κατατάξεις και περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στην έκθεση CCPI 2024.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
- The Guardian
Πηγή:
- UNEP Report 2023
Πηγή:
- Reuters
Πηγή:
Η σύνδεση της κλιματικής αλλαγής και των συγκρούσεων είναι εμφανής, με 14 χώρες να βιώνουν επί του παρόντος ένοπλη βία, συμπεριλαμβανομένων της Υεμένης, του Αφγανιστάν, του Σουδάν και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Αυτές οι χώρες αγωνίζονται να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή λόγω εσωτερικών διχασμών ή συνεχιζόμενης βίας. Η κλιματική αλλαγή μπορεί επίσης να πυροδοτήσει τις υπάρχουσες εντάσεις σχετικά με την πρόσβαση σε λιγότερες ανάγκες, καθιστώντας τις πιο ευάλωτες. Η κλιμακούμενη βία στη Λωρίδα της Γάζας έχει κάνει τον πληθυσμό της πιο ευάλωτο από ποτέ. Οι κυματιστικές επιπτώσεις των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά σε ζητήματα γης και πόρους. Η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού (ICRC) διαπίστωσε ότι οι κυματισμοί των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά στις περιοχές του Σαχέλ και της λίμνης Τσαντ. Η αστάθεια στην περιοχή οδήγησε τους βοσκούς και τους αγρότες να εγκατασταθούν σε περιοχές με ένοπλη βία, ανταγωνιζόμενοι τους ντόπιους για χώρο και πόρους. Οι αρχές που συνήθως βοηθούν στην επίλυση διαφορών έχουν αποσυρθεί από ορισμένες περιοχές λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, οδηγώντας σε συγκρούσεις. Ως αποτέλεσμα, ένοπλες ομάδες επιβαρύνουν ολοένα και περισσότερο τη βία.
Η Σομαλία, μια από τις πιο ευάλωτες στο κλίμα χώρες στον κόσμο, αντιμετωπίζει δεκαετίες συγκρούσεων και σοβαρές ξηρασίες, με αποτέλεσμα να εκτοπιστούν περισσότεροι από 3,8 εκατομμύρια άνθρωποι. Τα ζητήματα γης και οι διαμάχες έχουν επιδεινώσει τις εντάσεις, με την κατοχή γης να επικρατεί στη Νότια-Κεντρική Σομαλία. Οι οπλισμένες συγκρούσεις και η κλιματική αλλαγή είναι οι κύριοι μοχλοί για την επισιτιστική ανασφάλεια, με τις συγκρούσεις να έχουν δραστικές δευτερογενείς επιπτώσεις, ειδικά όταν οι εμπλεκόμενες χώρες είναι βασικοί παραγωγοί ή εξαγωγείς βασικών αγαθών. Οι ένοπλες συγκρούσεις μπορούν επίσης να προκαλέσουν όλεθρο στο φυσικό περιβάλλον μιας χώρας, με πάνω από το 80% των συγκρούσεων να λαμβάνουν χώρα σε εστίες βιοποικιλότητας. Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος πυροδοτεί έναν φαύλο κύκλο, συμβάλλοντας στην κλιματική αλλαγή και μειώνοντας την ικανότητα προσαρμογής του πληθυσμού. Η Γάζα, όπου ζουν 2,2 εκατομμύρια άνθρωποι, αντιμετωπίζει τρομερή έλλειψη υποδομών και υγιεινής, αύξηση της θερμοκρασίας, μείωση των βροχοπτώσεων, άνοδο της στάθμης της θάλασσας και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα. Τα Παλαιστινιακά Εδάφη είναι μεταξύ των 25 περιοχών που είναι πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή, χωρίς κανένα μέρος να ξεφύγει από την κατάσταση.
Η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή απαιτεί σημαντική κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική αναμόρφωση, με τις χώρες που κατατάσσονται στη χαμηλότερη θέση να είναι οι πιο ευάλωτες και λιγότερο προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τους στρεσογόνους παράγοντες. Οι συγκρούσεις μπορεί να οδηγήσουν στην καταστροφή βασικών υπηρεσιών όπως το νερό, το σχολείο και τα κέντρα υγείας, επηρεάζοντας την οικονομία και την κοινωνική συνοχή. Η Διεθνής Επιτροπή για την Ανθεκτικότητα (ICRC) υπογραμμίζει ένα χάσμα στη χρηματοδότηση της δράσης για το κλίμα μεταξύ σταθερών και εύθραυστων χωρών, με πολλές να παραμελούνται οικονομικά λόγω συγκρούσεων. Ακόμη και σταθερές χώρες όπως η Γαλλία και η Ελβετία αγωνίζονται να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα. Η ΔΕΕΣ εργάζεται για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Γάζας και την οικοδόμηση ανθεκτικότητας τόσο σε συγκρούσεις όσο και σε κρίσεις της κλιματικής αλλαγής. Ο οργανισμός εργάζεται για να διασφαλίσει ότι τα σημεία ύδρευσης θα συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και αν επηρεαστεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
- France 24
Πηγή:
Έξι εβδομάδες πριν από τις κλιματικές συνομιλίες COP28, διαπραγματευτές από την Αφρική και την Ινδία παρουσίασαν χωριστά σχέδια για να παροτρύνουν τις ανεπτυγμένες χώρες να κάνουν πιο σημαντικά βήματα για την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.
Η Αφρικανική Ομάδα διαπραγματευτών καλεί τα πλούσια έθνη να σταματήσουν την έγκριση νέων έργων παραγωγής ορυκτών καυσίμων έως το 2030. Εν τω μεταξύ, η Ινδία υποστηρίζει αυτές τις χώρες όχι μόνο να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές αλλά και να απομακρύνουν ενεργά τον άνθρακα από την ατμόσφαιρα με 2050.
Αυτές οι προτάσεις ευθυγραμμίζονται με την αρχή των "κοινών αλλά διαφοροποιημένων ευθυνών" στις συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα, όπου τα πλουσιότερα έθνη, κυρίως υπεύθυνα για την κλιματική αλλαγή, θα πρέπει να πρωτοστατήσουν στην αντιμετώπισή της. Ωστόσο, πλούσια κράτη όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση εστιάζουν σε παγκόσμιους στόχους, όπως ο τριπλασιασμός της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 και η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων παγκοσμίως πολύ πριν από το 2050.
Παρά ορισμένους περιορισμούς για την υποστήριξη έργων ορυκτών καυσίμων στο εξωτερικό, μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστραλία και η Νορβηγία συνεχίζουν να εγκρίνουν την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου χωρίς να ορίζουν ημερομηνίες λήξης. Η Αφρικανική Ομάδα Διαπραγματευτών ζήτησε «διαφοροποιημένες διαδρομές», δίνοντας έμφαση στη διακοπή της εξερεύνησης ορυκτών καυσίμων στις ανεπτυγμένες χώρες πολύ πριν από το 2030, δίνοντας παράλληλα στις αναπτυσσόμενες χώρες την ευκαιρία να καλύψουν βραχυπρόθεσμα το παγκόσμιο χάσμα εφοδιασμού.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μια έκθεση του ΟΗΕ του 2021 έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς περί κενού εφοδιασμού ορυκτών καυσίμων, αποκαλύπτοντας ότι οι κυβερνήσεις παγκοσμίως σχεδιάζουν να παράγουν υπερδιπλάσια ποσότητα ορυκτών καυσίμων το 2030 από ό,τι είναι συμβατό με τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αυξημένης παραγωγής προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και η Ινδία. Η Δανία και η Κόστα Ρίκα έχουν σχηματίσει τη Συμμαχία Beyond Oil and Gas, δεσμευόμενη να σταματήσουν την παραγωγή αυτών των ορυκτών καυσίμων. Ο Αφρικανός αγωνιστής για το κλίμα Thuli Makama τάσσεται κατά της έγκρισης νέων έργων εξόρυξης ορυκτών καυσίμων στην Αφρική ή αλλού, τονίζοντας ότι αυτά τα έργα εμποδίζουν την ανάπτυξη στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της πράσινης οικονομίας στην ήπειρο, ενώ ωφελούν πρωτίστως τις εταιρείες πλούσιων χωρών.
Η Αφρικανική Ομάδα καλεί επίσης τα πλούσια έθνη να παράσχουν περισσότερη οικονομική υποστήριξη στις αναπτυσσόμενες χώρες για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, την προσαρμογή και την αντιμετώπιση απωλειών και ζημιών. Προτείνουν 200-400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για απώλειες και ζημιές και επιπλέον 400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή έως το 2030, επιπλέον της χρηματοδότησης για τη μείωση των εκπομπών.
Η υποβολή της Ινδίας στον απολογισμό του ΟΗΕ υποδηλώνει ότι οι ανεπτυγμένες χώρες θα πρέπει να φτάσουν σε καθαρές αρνητικές εκπομπές έως το 2050, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της επίτευξης παγκόσμιων καθαρών μηδενικών εκπομπών. Αυτή η πρόταση υποστηρίζεται από ειδικούς που υποστηρίζουν ότι οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν εξαντλήσει τον προϋπολογισμό τους για άνθρακα και η επίτευξη στόχων 1,5°C δεν θα πρέπει να βαρύνει τον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Αντόνιο Γκουτέρες, ο επικεφαλής του ΟΗΕ, είχε προηγουμένως ζητήσει τα ανεπτυγμένα έθνη να φτάσουν στο μηδέν έως το 2040, αλλά η πρότασή του έλαβε περιορισμένη προσοχή τόσο από τις ανεπτυγμένες όσο και από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σημαντικά ως προς την στήριξη της αειφορίας και βιωσιμότητας του εδάφους της. Στις 5 Ιουλίου 2023 η Ευρωπαϊκή Κομισιόν υιοθέτησε ένα πακέτο μέτρων όσο αφορά την βιωσιμότητα και υγεία των εδάφων της, με στόχο την αύξηση της ανθεκτικότητα των Ευρωπαϊκών συστημάτων τροφίμων και γεωργίας. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης υιοθετήθηκε νομοθεσία όσο αφορά την υγεία του εδάφους. Η εξής νομοθεσία προσφέρει ένα εναρμονισμένο ορισμό της υγείας του εδάφους, αλλά και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο παρακολούθησης και προώθησης της βιώσιμης διαχείρισης του εδάφους και της αποκατάστασης μολυσμένων τοποθεσιών. Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Κομισιόν 60-70% των εδάφων της παραμένουν νοσηρά, ενώ δισεκατομμύρια τόνοι εδάφους ξεπλένονται κάθε χρόνο λόγω της διάβρωσης, επιφέροντας εκτιμούμενα κόστη άνω των 50 δισεκατομμυρίων κάθε χρόνο. Η Ευρωπαϊκή ένωση έθεσε ως στόχο να αποκτήσει υγιή εδάφη μέχρι και το 2050, τα οποία θα επιφέρουν τόσο περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα αλλά και θα παρέχουν πρόσθετες ευκαιρίες εισοδήματος στο τομέα της γεωργίας και της διαχείρισης γης.
Sources:
Μια σύνοδος κορυφής που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της φτώχειας ολοκληρώθηκε χωρίς να επιτευχθεί συμφωνία για την εφαρμογή φόρου στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Στη διήμερη συγκέντρωση, που φιλοξένησε ο Γάλλος Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, συμμετείχαν παγκόσμιοι ηγέτες και οικονομικοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων από τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Βραζιλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Συγκέντρωση επικεντρώθηκε στη δημιουργία ενός νέου παγκόσμιου συμφώνου χρηματοδότησης. Ενώ η ιδέα ενός παγκόσμιου φόρου στις εκπομπές από τη ναυτιλία έχει κερδίσει υποστήριξη και θα μπορούσε να υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τον Ιούλιο, ο Μακρόν πρότεινε ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν ήταν υπέρ της πρότασης. Ο φόρος θα δημιουργήσει κεφάλαια για να βοηθήσει τις αναπτυσσόμενες χώρες στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αν και δεν ελήφθησαν επίσημες αποφάσεις στη σύνοδο κορυφής, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διέθεσε περιουσιακά στοιχεία αξίας 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ευάλωτες χώρες και συζητήθηκε η ελάφρυνση του χρέους για τα φτωχά έθνη. Ωστόσο, οι προτάσεις για φόρους στη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές έλαβαν περιορισμένη υποστήριξη από τα πλούσια κράτη.
Πηγή:
Πηγές:
Πηγή:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Πηγές:
Στην κατάταξη του 2024, χώρες όπως η Εσθονία είχαν καλές επιδόσεις λόγω της μείωσης των εκπομπών και της αυξημένης χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ η Σουηδία, η Δανία και η Νορβηγία προηγούνται σταθερά για τις ισχυρές πολιτικές τους για το κλίμα.
Ωστόσο, μεγάλες εταιρείες ρύπων όπως η Κίνα και η Ινδία επικρίθηκαν για ανεπαρκή πρόοδο. Το CCPI χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς για να καταστήσει τις χώρες υπεύθυνες για τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα και να ενθαρρύνει ισχυρότερη παγκόσμια δράση.
Πηγές:
Πηγή:
Τα βασικά αποτελέσματα μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
• Την παγκόσμια περιβαλλοντική επίδοση που την πρωτιά καταλαμβάνει η Εσθονία
• Την κλιματική αλλαγή όπου οι χώρες αδυνατούν να πετύχουν τους στόχους και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την συμφωνία των Παρισίων. Παρά την αύξουσα τάση στην χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας οι εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων αυξάνονται. Από αυτό προκύπτει ότι μόλις 5 χώρες φαίνεται να μπορέσουν να επιτύχουν τον στόχο για μηδενικούς ρύπους το 2050.
• Η απώλεια της βιοποικιλότητας καθώς και συνολικά του οικοσυστήματος απαιτεί περισσότερη προσοχή από τις χώρες καθώς οι απόλειες συνεχίζονται.
• Η οικονομική αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών για την εφαρμογή ισορροπημένων πολιτικών είναι σημαντική για ρην βιώσημη ανάπτυξη,
Ο Δείκτης EPI 2024 προσφέρει σημαντικά δεδομένα και πληροφορίες προς τις αρμόδιες αρχές που είναι υπεύθυνες για χάραξη των περιβαλλοντικών πολιτικών.
Πηγή:
Τα βασικά σημεία περιλαμβάνουν:
Μειώσεις εκπομπών: Μέχρι το 2050, οι εκπομπές βασικών ρύπων αναμένεται να μειωθούν έως και 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020.
Δικαίωμα αποζημίωσης: Για πρώτη φορά, η νομοθεσία της ΕΕ θα επιτρέπει στους ανθρώπους να ζητούν αποζημίωση για βλάβες στην υγεία που προκαλούνται από παράνομη ρύπανση.
Αυστηρότεροι κανόνες: Η οδηγία θα καλύπτει περισσότερες πηγές εκπομπών, θα εξορθολογίσει τις διαδικασίες αδειοδότησης, θα επιβάλει αυστηρότερα όρια εκπομπών, θα μειώσει το διοικητικό κόστος και θα επιβάλει αυστηρότερες κυρώσεις για παραβιάσεις.
Νέοι τομείς που καλύπτονται: Η εξόρυξη μετάλλων και η μεγάλης κλίμακας κατασκευή μπαταριών περιλαμβάνονται πλέον, βελτιώνοντας τον έλεγχο της ρύπανσης και την εμπιστοσύνη των επενδύσεων.
Διευρυμένη Κάλυψη Φάρμας: Οι εντατικές χοιροτροφικές και πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (εξαιρουμένων των βιολογικών χοιροτροφείων) θα έχουν νέους κανόνες αδειοδότησης και λειτουργίας για τη μείωση της αζωτούχου ρύπανσης.
Κυκλική οικονομία και καινοτομία: Ο νόμος υποστηρίζει την υιοθέτηση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για τη διαχείριση των απορριμμάτων και προωθεί την αποδοτικότητα των πόρων και τις λιγότερο τοξικές βιομηχανικές διεργασίες.
Βιομηχανική καινοτομία: Οι ευέλικτοι κανόνες αδειοδότησης θα βοηθήσουν τους βιομηχανικούς πρωτοπόρους να δοκιμάσουν προηγμένες μεθόδους ελέγχου της ρύπανσης.
Ένα νέο Κέντρο Καινοτομίας για Βιομηχανικό Μετασχηματισμό και Εκπομπές (INCITE) θα παρέχει πληροφορίες για καινοτόμες τεχνολογίες. Τα κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους 22 μήνες για να εφαρμόσουν το αναθεωρημένο IED, με τα δεδομένα να υποβάλλονται στη νέα πύλη Industrial Emissions Gateway από το 2028. Αυτή η οδηγία επηρεάζει περίπου 75.000 μεγάλες εγκαταστάσεις και αγροκτήματα στην ΕΕ, απαιτώντας συμμόρφωση με συγκεκριμένα περιβαλλοντικά πρότυπα και βέλτιστες πρακτικές.
Πηγή:
Ο Δείκτης Περιβαλλοντικής Απόδοσης (EPI) κατατάσσει την Εσθονία πρώτη για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο Δείκτης Περιβαλλοντικών Αγορών FTSE παρακολουθεί τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες, βοηθώντας στις επενδυτικές αποφάσεις.
Πέραν των πιο πάνω θετικών στοιχείων η συνολική εικόνα προόδου φαίνεται να έχει επιβραδύνει. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των πράσινων πολιτικών προκύπτει κυρίως από τις αυξημένες τιμές ενέργειας και τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Αντίθετα, το Ιράν, η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις λόγω υψηλών εκπομπών, εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και ανεπαρκών κλιματικών πολιτικών. Το Ιράν δυσκολεύεται με τις υψηλές εκπομπές και τη χαμηλή χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η Σαουδική Αραβία εξαρτάται από το πετρέλαιο και έχει ελάχιστες δράσεις για το κλίμα, ενώ το Καζακστάν έχει υψηλή ένταση άνθρακα και ανεπαρκείς κλιματικές πολιτικές.
Για λεπτομερείς κατατάξεις και περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στην έκθεση CCPI 2024.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
- The Guardian
Πηγή:
- UNEP Report 2023
Πηγή:
- Reuters
Πηγή:
Η σύνδεση της κλιματικής αλλαγής και των συγκρούσεων είναι εμφανής, με 14 χώρες να βιώνουν επί του παρόντος ένοπλη βία, συμπεριλαμβανομένων της Υεμένης, του Αφγανιστάν, του Σουδάν και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Αυτές οι χώρες αγωνίζονται να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή λόγω εσωτερικών διχασμών ή συνεχιζόμενης βίας. Η κλιματική αλλαγή μπορεί επίσης να πυροδοτήσει τις υπάρχουσες εντάσεις σχετικά με την πρόσβαση σε λιγότερες ανάγκες, καθιστώντας τις πιο ευάλωτες. Η κλιμακούμενη βία στη Λωρίδα της Γάζας έχει κάνει τον πληθυσμό της πιο ευάλωτο από ποτέ. Οι κυματιστικές επιπτώσεις των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά σε ζητήματα γης και πόρους. Η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού (ICRC) διαπίστωσε ότι οι κυματισμοί των συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές, ειδικά στις περιοχές του Σαχέλ και της λίμνης Τσαντ. Η αστάθεια στην περιοχή οδήγησε τους βοσκούς και τους αγρότες να εγκατασταθούν σε περιοχές με ένοπλη βία, ανταγωνιζόμενοι τους ντόπιους για χώρο και πόρους. Οι αρχές που συνήθως βοηθούν στην επίλυση διαφορών έχουν αποσυρθεί από ορισμένες περιοχές λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια, οδηγώντας σε συγκρούσεις. Ως αποτέλεσμα, ένοπλες ομάδες επιβαρύνουν ολοένα και περισσότερο τη βία.
Η Σομαλία, μια από τις πιο ευάλωτες στο κλίμα χώρες στον κόσμο, αντιμετωπίζει δεκαετίες συγκρούσεων και σοβαρές ξηρασίες, με αποτέλεσμα να εκτοπιστούν περισσότεροι από 3,8 εκατομμύρια άνθρωποι. Τα ζητήματα γης και οι διαμάχες έχουν επιδεινώσει τις εντάσεις, με την κατοχή γης να επικρατεί στη Νότια-Κεντρική Σομαλία. Οι οπλισμένες συγκρούσεις και η κλιματική αλλαγή είναι οι κύριοι μοχλοί για την επισιτιστική ανασφάλεια, με τις συγκρούσεις να έχουν δραστικές δευτερογενείς επιπτώσεις, ειδικά όταν οι εμπλεκόμενες χώρες είναι βασικοί παραγωγοί ή εξαγωγείς βασικών αγαθών. Οι ένοπλες συγκρούσεις μπορούν επίσης να προκαλέσουν όλεθρο στο φυσικό περιβάλλον μιας χώρας, με πάνω από το 80% των συγκρούσεων να λαμβάνουν χώρα σε εστίες βιοποικιλότητας. Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος πυροδοτεί έναν φαύλο κύκλο, συμβάλλοντας στην κλιματική αλλαγή και μειώνοντας την ικανότητα προσαρμογής του πληθυσμού. Η Γάζα, όπου ζουν 2,2 εκατομμύρια άνθρωποι, αντιμετωπίζει τρομερή έλλειψη υποδομών και υγιεινής, αύξηση της θερμοκρασίας, μείωση των βροχοπτώσεων, άνοδο της στάθμης της θάλασσας και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα. Τα Παλαιστινιακά Εδάφη είναι μεταξύ των 25 περιοχών που είναι πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή, χωρίς κανένα μέρος να ξεφύγει από την κατάσταση.
Η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή απαιτεί σημαντική κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική αναμόρφωση, με τις χώρες που κατατάσσονται στη χαμηλότερη θέση να είναι οι πιο ευάλωτες και λιγότερο προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τους στρεσογόνους παράγοντες. Οι συγκρούσεις μπορεί να οδηγήσουν στην καταστροφή βασικών υπηρεσιών όπως το νερό, το σχολείο και τα κέντρα υγείας, επηρεάζοντας την οικονομία και την κοινωνική συνοχή. Η Διεθνής Επιτροπή για την Ανθεκτικότητα (ICRC) υπογραμμίζει ένα χάσμα στη χρηματοδότηση της δράσης για το κλίμα μεταξύ σταθερών και εύθραυστων χωρών, με πολλές να παραμελούνται οικονομικά λόγω συγκρούσεων. Ακόμη και σταθερές χώρες όπως η Γαλλία και η Ελβετία αγωνίζονται να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο κλίμα. Η ΔΕΕΣ εργάζεται για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Γάζας και την οικοδόμηση ανθεκτικότητας τόσο σε συγκρούσεις όσο και σε κρίσεις της κλιματικής αλλαγής. Ο οργανισμός εργάζεται για να διασφαλίσει ότι τα σημεία ύδρευσης θα συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και αν επηρεαστεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
- France 24
Πηγή:
Έξι εβδομάδες πριν από τις κλιματικές συνομιλίες COP28, διαπραγματευτές από την Αφρική και την Ινδία παρουσίασαν χωριστά σχέδια για να παροτρύνουν τις ανεπτυγμένες χώρες να κάνουν πιο σημαντικά βήματα για την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.
Η Αφρικανική Ομάδα διαπραγματευτών καλεί τα πλούσια έθνη να σταματήσουν την έγκριση νέων έργων παραγωγής ορυκτών καυσίμων έως το 2030. Εν τω μεταξύ, η Ινδία υποστηρίζει αυτές τις χώρες όχι μόνο να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές αλλά και να απομακρύνουν ενεργά τον άνθρακα από την ατμόσφαιρα με 2050.
Αυτές οι προτάσεις ευθυγραμμίζονται με την αρχή των "κοινών αλλά διαφοροποιημένων ευθυνών" στις συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα, όπου τα πλουσιότερα έθνη, κυρίως υπεύθυνα για την κλιματική αλλαγή, θα πρέπει να πρωτοστατήσουν στην αντιμετώπισή της. Ωστόσο, πλούσια κράτη όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση εστιάζουν σε παγκόσμιους στόχους, όπως ο τριπλασιασμός της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 και η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων παγκοσμίως πολύ πριν από το 2050.
Παρά ορισμένους περιορισμούς για την υποστήριξη έργων ορυκτών καυσίμων στο εξωτερικό, μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστραλία και η Νορβηγία συνεχίζουν να εγκρίνουν την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου χωρίς να ορίζουν ημερομηνίες λήξης. Η Αφρικανική Ομάδα Διαπραγματευτών ζήτησε «διαφοροποιημένες διαδρομές», δίνοντας έμφαση στη διακοπή της εξερεύνησης ορυκτών καυσίμων στις ανεπτυγμένες χώρες πολύ πριν από το 2030, δίνοντας παράλληλα στις αναπτυσσόμενες χώρες την ευκαιρία να καλύψουν βραχυπρόθεσμα το παγκόσμιο χάσμα εφοδιασμού.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μια έκθεση του ΟΗΕ του 2021 έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς περί κενού εφοδιασμού ορυκτών καυσίμων, αποκαλύπτοντας ότι οι κυβερνήσεις παγκοσμίως σχεδιάζουν να παράγουν υπερδιπλάσια ποσότητα ορυκτών καυσίμων το 2030 από ό,τι είναι συμβατό με τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αυξημένης παραγωγής προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και η Ινδία. Η Δανία και η Κόστα Ρίκα έχουν σχηματίσει τη Συμμαχία Beyond Oil and Gas, δεσμευόμενη να σταματήσουν την παραγωγή αυτών των ορυκτών καυσίμων. Ο Αφρικανός αγωνιστής για το κλίμα Thuli Makama τάσσεται κατά της έγκρισης νέων έργων εξόρυξης ορυκτών καυσίμων στην Αφρική ή αλλού, τονίζοντας ότι αυτά τα έργα εμποδίζουν την ανάπτυξη στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της πράσινης οικονομίας στην ήπειρο, ενώ ωφελούν πρωτίστως τις εταιρείες πλούσιων χωρών.
Η Αφρικανική Ομάδα καλεί επίσης τα πλούσια έθνη να παράσχουν περισσότερη οικονομική υποστήριξη στις αναπτυσσόμενες χώρες για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, την προσαρμογή και την αντιμετώπιση απωλειών και ζημιών. Προτείνουν 200-400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για απώλειες και ζημιές και επιπλέον 400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή έως το 2030, επιπλέον της χρηματοδότησης για τη μείωση των εκπομπών.
Η υποβολή της Ινδίας στον απολογισμό του ΟΗΕ υποδηλώνει ότι οι ανεπτυγμένες χώρες θα πρέπει να φτάσουν σε καθαρές αρνητικές εκπομπές έως το 2050, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της επίτευξης παγκόσμιων καθαρών μηδενικών εκπομπών. Αυτή η πρόταση υποστηρίζεται από ειδικούς που υποστηρίζουν ότι οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν εξαντλήσει τον προϋπολογισμό τους για άνθρακα και η επίτευξη στόχων 1,5°C δεν θα πρέπει να βαρύνει τον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Αντόνιο Γκουτέρες, ο επικεφαλής του ΟΗΕ, είχε προηγουμένως ζητήσει τα ανεπτυγμένα έθνη να φτάσουν στο μηδέν έως το 2040, αλλά η πρότασή του έλαβε περιορισμένη προσοχή τόσο από τις ανεπτυγμένες όσο και από τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Πηγή:
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σημαντικά ως προς την στήριξη της αειφορίας και βιωσιμότητας του εδάφους της. Στις 5 Ιουλίου 2023 η Ευρωπαϊκή Κομισιόν υιοθέτησε ένα πακέτο μέτρων όσο αφορά την βιωσιμότητα και υγεία των εδάφων της, με στόχο την αύξηση της ανθεκτικότητα των Ευρωπαϊκών συστημάτων τροφίμων και γεωργίας. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης υιοθετήθηκε νομοθεσία όσο αφορά την υγεία του εδάφους. Η εξής νομοθεσία προσφέρει ένα εναρμονισμένο ορισμό της υγείας του εδάφους, αλλά και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο παρακολούθησης και προώθησης της βιώσιμης διαχείρισης του εδάφους και της αποκατάστασης μολυσμένων τοποθεσιών. Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Κομισιόν 60-70% των εδάφων της παραμένουν νοσηρά, ενώ δισεκατομμύρια τόνοι εδάφους ξεπλένονται κάθε χρόνο λόγω της διάβρωσης, επιφέροντας εκτιμούμενα κόστη άνω των 50 δισεκατομμυρίων κάθε χρόνο. Η Ευρωπαϊκή ένωση έθεσε ως στόχο να αποκτήσει υγιή εδάφη μέχρι και το 2050, τα οποία θα επιφέρουν τόσο περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα αλλά και θα παρέχουν πρόσθετες ευκαιρίες εισοδήματος στο τομέα της γεωργίας και της διαχείρισης γης.
Sources:
Μια σύνοδος κορυφής που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της φτώχειας ολοκληρώθηκε χωρίς να επιτευχθεί συμφωνία για την εφαρμογή φόρου στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Στη διήμερη συγκέντρωση, που φιλοξένησε ο Γάλλος Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, συμμετείχαν παγκόσμιοι ηγέτες και οικονομικοί αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων από τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Βραζιλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Συγκέντρωση επικεντρώθηκε στη δημιουργία ενός νέου παγκόσμιου συμφώνου χρηματοδότησης. Ενώ η ιδέα ενός παγκόσμιου φόρου στις εκπομπές από τη ναυτιλία έχει κερδίσει υποστήριξη και θα μπορούσε να υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τον Ιούλιο, ο Μακρόν πρότεινε ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν ήταν υπέρ της πρότασης. Ο φόρος θα δημιουργήσει κεφάλαια για να βοηθήσει τις αναπτυσσόμενες χώρες στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αν και δεν ελήφθησαν επίσημες αποφάσεις στη σύνοδο κορυφής, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διέθεσε περιουσιακά στοιχεία αξίας 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ευάλωτες χώρες και συζητήθηκε η ελάφρυνση του χρέους για τα φτωχά έθνη. Ωστόσο, οι προτάσεις για φόρους στη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές έλαβαν περιορισμένη υποστήριξη από τα πλούσια κράτη.
Πηγή: